Chcete rychlejší metabolismus? Bez cvičení to půjde těžko :)

Chcete rychlejší metabolismus? Bez cvičení to půjde těžko :)

Zní to možná nemilosrdně, ale bohužel už to tak je. Jakto? Jak už jsem psala jinde, nejsem žádný certifikovaný nebo vystudovaný výživový specialista, přesto (nebo možná proto) mě zajímalo, v čem vlastně rychlost metabolismu spočívá a jakou má souvislost s cvičením. Svoje poznatky zkusím sobě vlastním laickým způsobem předat i v tomto článku. Odpověď leží ve svalech…

Metabolismus je souhrnný termín pro všechny chemické procesy probíhající v těle, mezi které patří mimo spousty dalších také přeměna živin přijímaných z potravy na látky, které tělo buď využije, nebo vyloučí jako odpad. Obecně se má za to, že čím rychleji metabolismus v těle probíhá, tím je to pro lidský organismus lepší – lidé s rychlejším metabolismem rychleji pálí kalorie, snadněji se udržují ve formě a nepřibírají tak snadno jako ti, kteří to mají naopak. Tedy, a to je pro mnoho z nás zásadní, mohou si dovolit více jíst :)

Aby tělo fungovalo, musí přijímat energii z potravy. Množství energie, kterou tělo potřebuje k základním funkcím, jako je dýchání, srdeční činnost či termoregulace, se nazývá bazální metabolismus. Míra potřeby této energie (= rychlost metabolismu) se liší od člověka k člověku v závislosti na jeho věku, pohlaví či genech, ale také na míře fyzické aktivity. Nejrychlejší metabolismus má lidské tělo v období růstu, s věkem se metabolismus zpomaluje. Udává se, že od 25 let věku se u průměrných, fyzicky neaktivních jedinců látková přeměna zpomaluje o 5–10 % každých deset let.

Proč tomu tak je? Princip spočívá v množství svalové hmoty. Lidé, kteří mají vyšší poměr svalů vůči tukům v těle, mají bazální metabolismus rychlejší než lidé s méně příznivým poměrem. S věkem svalová hmota v těle ubývá, proto se metabolismus zpomaluje. Svaly jsou také důvodem, proč muži mívají rychlejší metabolismus než ženy – mají jich v těle přirozeně více.

Ať jsme žena či muž, starý nebo mladý, vždycky ovšem můžeme svůj bazální metabolismus zrychlit, a to nejlépe pravidelnou fyzickou aktivitou. Svalové buňky potřebují k vlastnímu udržení přibližně 3x více energie než tukové buňky a spalují tak více kalorií i v době, kdy zrovna žádnou fyzickou aktivitu nevyvíjíme. Z toho vyplývá, že nejideálnější cestou ke zrychlení metabolismu je pravidelné cvičení, přesněji vytváření svalové hmoty. Každodenním cvičením dochází ke každodenní aktivaci svalů, které ke svému fungování potřebují více energie, a tedy ke zvýšení průměrné denní rychlosti metabolismu.

U fyzicky aktivních lidí se metabolismus po 25 letech věku zpomaluje pouze o 0,3 % za dekádu, což je oproti výše uvedenému údaji docela významný rozdíl. Stojí to za zamyšlení právě proto, že budete-li fyzicky aktivní a budete mít příznivý poměr svalů vůči tukům v těle, budete si moci dopřávat více dobrého jídla (a tedy přijímat více živin) bez nabírání tukových zásob a bez výčitek :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *