Jezte tuky. Ale ZDRAVĚ!

Jezte tuky. Ale ZDRAVĚ!

Při spojení “tuk v jídle” si většina z nás představí přibíráníní na váze, snad můžeme rovnou říct tloustnutí. Taková představa je ovšem celkem zjednodušená a nepřesná. Tuky naše tělo potřebuje podobně jako třeba vodu, měli bychom ovšem volit ty správné, zdravé tuky. Existuje celé množství zdrojů nezdravých tuků, s nimiž je skutečně spojeno nejen přibývání na váze, ale taky spousta dalších zdravotních problémů.

Tuky jsou důležitou složkou přispívající k celkovému zdraví, protože pomáhají tělu vstřebávat vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E a K), dodávají živiny nervovému systému, pomáhají regulovat úroveň hormonů a fungují jako izolace těla při extrémních teplotách. Dobré tuky nás chrání před přejídáním, protože nám jsou schopny říct, kdy máme přestat jíst – cítíme se díky nim nasyceni. Především nám ale tuky dodávají alternativní zdroj energie, takže tělo nezačne pálit bílkoviny, které potřebuje ke stavbě a opravě tkáňových buněk.

Kokosovy_olej_maly

JAKÉ TUKY JÍME?

Existují tři hlavní skupiny tuků: nasycené, nenasycené a trans tuky. Posledně jmenované jsou opravdovým zlem pro naše tělo. Jde o nasycené tuky vědecky vytvořené z levných rostlinných (nenasycených) olejů, jejichž hlavním účelem je prodloužit trvanlivost potravin. Trans-tuky jsou obsaženy v některých levných, balených jídlech (např. v párcích), fast-food jídlech, mražených potravinách, sušenkách, nízkotučných mléčných výrobcích, margarínech, kupovaných salátových zálivkách, chipsech, kupovaném sladkém pečivu a dalších potravinách, které kupujeme již ve zpracovaném stavu. Nemají žádnou nutriční hodnotu pro naše tělo a chceme-li jíst tuky zdravě, měli bychom se trans-tukům zcela vyhnout. Naše tělo nedokáže tyto tuky rozpoznat a neumí je strávit, takže se ukládají v tukových buňkách a vedou tak k přibývání na váze. Trans tuky zvyšují hladinu špatného a snižují hladinu dobrého cholesterolu v krvi a jsou spojovány se vznikem některých typů rakoviny, srdečních chorob, cukrovky, s psychickými probémy a s vysokým tlakem. V některých zemích (např. v Rakousku) jsou trans tuky v potravinách dokonce zakázané.

Kozi_syr_maly

Nasycené tuky najdeme především v živočišných produktech (maso, mléčné výrobky), ale také v kokosovém a palmovém oleji. Dlouho se mělo za to, že nasycené tuky škodí zdraví, protože zvyšují hladinu špatného cholesterolu. Nedávné studie ovšem prokázaly, že jejich konzumací můžeme naopak snížit riziko srdečních chorob. Především kokosovému oleji je v poslední době věnována opravdu velká pozornost ve smyslu jeho přínosu pro zdraví a určitě se v dohledné době dostanu k článku speciálně o něm. Přesto platí, že chceme-li z konzumace tuků dostat pro naše zdraví to nejlepší, měli bychom držet přísun nasycených tuků na nízké úrovni.

Seminka_maly

Poslední skupinou jsou nenasycené tuky, které se dále dělí na mono-nenasycené (semínka, ořechy, olivový olej, avokádo) a poly-nenasycené (slunečnicový olej, mořské plody, studeno-vodní ryby, některé ořechy). Mono-nenasycené tuky redukují celkové množství tělesného tuku tím, že urychlují metabolismus. Poly-nenasycené tuky jsou tvořeny esenciálními mastnými kyselinami (omega-3 a omega-6), které je důležité konzumovat proto, že je lidské tělo nedokáže samo produkovat. Nenasycené tuky snižují hladinu špatného cholesterolu a jsou považovány za nejzdravější. V naší stravě by měly převažovat.

There are 9 comments for this article
    • Maki at 9:15

      Dobrý den, Markéto, můžu to zkusit dát dohromady, ale přiznám se, že článek už nějakou dobu ležel „v šuplíku“ a zdroje jsem si nevypsala. Co konkrétně by Vás zajímalo?

      • YellowBeautyLife at 16:57

        Jednoduše by mě zajímaly relevantní studie, ze kterých článek čerpá, zvláště pak ty o kokosovém oleji.
        Dále by mě zajímalo, zda pocit nasycení máme opravdu pouze ze zdravých tuků (z článku to tak vyplývá)?
        Dále trans mastné kyseliny – „Naše tělo nedokáže tyto tuky rozpoznat a neumí je strávit, takže se ukládají v tukových buňkách a vedou tak k přibývání na váze.“ – jakým mechanizmem se toto děje, že je tělo dle vás neumí strávit, ale přesto se dostanou do tukových buněk? Nehledě na fakt, že trans mastné kyseliny nejsou pouze produktem nevhodné potravinářské technologie, ale přirozeně se vyskytují například v mléčných výrobcích, v důsledku toho, že vznikají díky činnosti střevní mikroflóry u přežvýkavců.

        Nasycené tuky – „Nedávné studie ovšem prokázaly, že jejich konzumací můžeme naopak snížit riziko srdečních chorob.“ – Jaké nedávné studie?

        Nenasycené tuky – „Mono-nenasycené tuky redukují celkové množství tělesného tuku tím, že urychlují metabolismus.“ Jak to dělají?

        Poslední odstavec – „Některé studie prokázaly, že lidé, kteří jedí zdravé tuky každý den, jsou na tom s váhou lépe než ti, kdo je nejedí.“ – Které studie?

        Nechci být nepříjemná a nechci do vás rýt, neberte to zle a pokud chcete, odepište mi klidně na email. ;) Avšak, pokud se byť jen zmíníte o nějaké studii, je vhodné uvést její zdroj. :-)

        • Maki at 19:57

          To je v pořádku, Markéto, trocha rytí ještě nikoho nezabila, naopak :) S tou závěrečnou poznámkou máte určitě pravdu, bohužel ale skutečnost u většiny blogů – včetně těch, které čte i více než pár desítek lidí denně – vypadá jinak. Pravda je ta, že momentálně čerpám především z odborné literatury, ovšem spíše z populárně vědecké, nežli vědecké. Takže pokud autor knihy neuvede, kterou studii měl na mysli, nemůžu to uvést bohužel ani já. Pokud neuvede, jak ty které mechanizmy probíhají, nemůžu (alespoň v tuto chvíli) ani já. Jak jsem už psala, článek byl už nějakou dobu zpracovaný a zdroje jsem si nevypsala, nicméně jsem ochotna se do té použité literatury vrátit a ty studie (budou-li uvedeny ve zdrojích) pro Vás dohledat. Velmi ráda bych studovala vědeckou literaturu zaměřenou na výživu a zdraví obecně, ovšem to je – jak určitě sama víte – časově celkem náročné a budu si to moci dovolit až po tom, co mi skončí moje momentální povinnosti, které se týkají jiného oboru. Asi jsem Vás nepotěšila, proto – alespoň na dobu, než se dostanu k dohledání studií – pozměním formulaci těch vybraných pasáží, aby to další studující čtenáře (jsou-li nějací) nedráždilo. :)

          • YellowBeautyLife at 21:52

            Ano, přesně narážíte na to, co mě na blozích o výživě opravdu vadí. Spousta lidí (laiků) postahuje informace kdesi na internetu, pokládají to za věrohodný zdroj a tímto způsobem se samozřejmě šíří i spousta nesmyslů či mýtů ohledně výživy.
            Obecně se do diskuzí ohledně výživy na blozích příliš nepouštím, protože je to tak komplexní problematika, že, ač ji mám vystudovanou a nadále studuji, tak si stále nepřipadám docela kompetentní k vyjadřování jasných závěrů a kritiky ohledně této problematiky. O to více mě udivuje ta spousta lidí, kteří se do toho pouští a absolutně se toho nebojí.
            Popravdě mě Váš článek zaujal – spíše i překvapil, že tam nebylo tolika nesmyslů, které se třeba dočítám jinde (a to prosím opravdu neberte jako urážku, ale jako fakt, že ten článek není špatný). Na druhou stranu se na tom dá rozhodně zapracovat a pokud Vás výživa opravdu baví, tak Vám budu jedině fandit, abyste se k těm studiím opravdu dostala a třeba i nějaké nepravdy uvedla na pravou míru. :-)
            Nakonec pokud člověk uvede zdroje a studie, navíc když dokáže zapojit i kritické myšlení (k čemuž je ale potřeba dostatečných znalostí o výživě a souvislostech, které se k ní vztahují), tak jsou pak články méně napadnutelné ze stran druhých.

          • Maki at 22:37

            Já se ale vůbec nesnažím stavět do role jakéhokoliv odborníka. Je to tak, že mě baví si ve volném čase číst informace o výživě a zdravém životním stylu a ty informace si – víceméně pro sebe – chci dát do nějaké ucelené a pro mě srozumitelné a zapamatovatelné formy. Informace nezískávám prostřednictvím blogů o výživě, ale prostřednictvím odborných knih. Že se na tom dá zapracovat, to je rozhodně pravda, pracovat se dá vždy a na všem :)

  1. YellowBeautyLife at 9:45

    Však já jsem to také nemyslela tak, že Vy tyto informace získáváte prostřednictvím jiných blogů. Ale obecně, sama víte, jak některé blogy o výživě vypadají. Je jen Vaše plus, že se o problematiku zajímáte i z jiné strany. :-)

  2. Deni at 21:22

    Hezký článek :) já jsem se toho teď hodně o tucích dozvěděla v knížce „Jídlo na prvním místě“. Spoustu věcí mě překvapilo, ale i tak se mi potrvdilo, že jím vcelku správně a převážně ty zdravější tuky :)

    • Maki at 16:25

      Ahoj Deni! Děkuji :) Na knížku se podívám, už jsem o ní slyšela. Nejvíce mě teď zajímá takové to haló kolem kokosového tuku, který je teď hodně v módě. Osobně tomu moc nevěřím, možná že v té knížce o tom budou něco psát :)

      Měj se hezky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *