Vitamín D – Proč ho potřebujeme?

Vitamín D – Proč ho potřebujeme?

Už vás někdy váš doktor upozornil na riziko nedostatku vitamínu D? Pokud ne, nejde o překvapení – obvykle to prý nedělají, ačkoliv je vitamín D nedílně zapojen do celé řady životně důležitých procesů. Jeho nedostatek je ovšem poměrně běžným problémem, pro českou populaci typickým, jak mě upozornila moje internistka. A po shlédnutí výsledků mých krevních testů jsem musela uznat, že by bylo dobré se o to trochu zajímat. Referenční hodnota 50–250, moje hodnota kolem 35. Někteří odborníci označují nedostatek vitamínu D dokonce za novou celosvětovou epidemii.

Co je tedy dobré vědět o vitamínu D?

Vitamín D3 je aktivován slunečním svitem. To odporuje současné módě chránit se před sluncem, jak jen je to možné – a to nejen oblečením či pobýváním ve vnitřních prostorách, ale také opalovacími krémy. Proto je dobré vystavit alespoň na několik minut denně svoji nechráněnou kůži slunci (pokud svítí :) Samozřejmě že prioritou zůstává nespálit se – tím bychom si moc nepomohli.

Vitamín D2 je obsažen v některých potravinách:

  • v houbách
  • v listové zelenině
  • v mléčných výrobcích: máslo, mléko, sýr, tvaroh
  • v mořských plodech: krevety, ústřice
  • v rybách: losos, makrela, sleď, tuňák
  • ve slunečnicových semínkách
  • v tofu
  • v živočišných produktech: játra, olej z rybích jater, vejce

Oba typy se přeměňují na tělem použitelnou formu v játrech a ledvinách, proto je dobré je udržovat zdravé a schopné :)

Proč ho potřebujeme?

  • hraje zásadní roli při vstřebávání vápníku – přispívá ke zdraví kostí (chrání proti osteoporóze, artritidě či osteomalácii/křivici), zubů a chrupavek
  • pomáhá při vstřebávání fosforu a hořčíku
  • reguluje imunitní systém – nedostatek vitamínu D může způsobit náchylnost k častým infekcím
  • nedostatek může mít spojitost se srdečními chorobami, ale také s depresí, rakovinou, ledvinovými kameny či s hormonální nerovnováhou
  • nedostatek může být indikován bolestí či tuhostí kloubů, bolestí zad, kazivostí zubů, svalovými křečemi či vypadáváním vlasů

Máte-li omezenou možnost vystavit se slunci, můžete zvážit braní vitamínu D v podobě doplňku stravy (samozřejmě kvalitního). To samé se z objektivních důvodů nabízí v zimních měsících. Nedostatek vitamínu D může navíc být jednou z příčin zimního poklesu nálady. Doplňky stravy by měli zvážit lidé nad 65 let nebo ti, kdo měli v rodině osteoporózu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *