Výsledky vyhledávání v sekci Výživa na dotaz faktory

Sojové dobroty

access_time04.únor 2020personRadka Eliášková

 Soja je často označována za potravinu budoucnosti. Sojové boby obsahují velké procento bílkovin, díky němuž mají vysokou sytivost a velkou nutriční hodnotu. Jsou také bohaté na vlákninu, železo, vápník a vitamín A.Výživově velmi hodnotné jsou fermentované sojové produkty. Fermentací se ze soji odstraní tzv. antinutriční faktory – tedy látky, které pomáhají rostlině proti škůdcům, ovšem v lidském organismu jsou spíše na překážku. Fementované sojové produkty obsahují navíc řadu enzymů, které napomáhájí trávení a udržování udržování zažívacího traktu v dobré kondici. Díky fermentaci jsou také lépe vstřebatelné ostatní obsažené živiny.Sojová omáčkaDobře známá tmavá aromatická tekutina. Při nákupu dejte pozor na kvalitu, levné omáčky jsou připraveny smícháním ochucovadel, barviv a konzervantů a se sojou nemají mnoho společného. Vybírejte proto v dobře zásobených obchodech a pečlivě si přečtěte složení. Známé typy pravé sojové omáčky jsou např. tamari nebo shoyu.Tempehfermentované sojové boby slisované do kostičky světlé barvy podobné sýru eidam, po rozrojení jsou vidět jednotlivé boby. Tempeh má lehce oříškovou chuť a hodí se výborně např. do minutek jako náhrada masa. Není jej třeba vařit, stačí prohřát.Nattojednotlivé sojové boby, které prošly procesem fermentace, k dostání je v malých krabičkách v obchodech se zdravou výživou. Natto díky extrémně vysokému obsahu enzymů velmi pozitivní účinky na zdraví. V Japonsku má výbornou pověst jako pomocník při léčbě srdečních a cévních onemocnění a při osteoporóze. Pokud Vás nezaujme jeho chuť, je možné koupit kapsle s výtažky z natto.Dalšími produkty ze sóji jsou potraviny nefermentované - tofu, sojové maso, ze soji se extrahuje kvalitní bílkovina, která je často základem doplňků výživy určených pro sportovce.Tofuvýrobek podobný sýru či tvarohu, dostupný v mnoha příchutích a použitelný do široké škály jídel. Protože nepotřebuje žádnou další tepelnou úpravu je ideální pro rychlou teplou i studenou kuchyni.Sojové maso je v dostání v několika variantách – jako kostky, plátky, nudličky či jako sojový granulát. Výhodou sojového granulátu je, že se před vařením nemusí namáčet, stačí krátce povařit. Můžete z něj např. připravit rychlou a výživnou zavářku do polévek.Sojové mléko, jogurty a dezertyjsou alternativou mléčných výrobků, např. pro ty, kdo trpí nesnášenlivostí laktózy. Mohou ale být chutným a výživným zpestřením jídelníčku pro každého.Sojová bílkovinabílkovina extrahovaná ze sojových bobů je často základem bílkovinnových přípravků, např. proteinových nápojů či proteinových tyčinek.Díky velkému obsahu bílkovin jsou soja a výrobky z ní vhodné pro sportovce a aktivní jedince, kteří mají hodně pohybu, velké množství svalů a tudíž větší potřebu bílkovin. Celkově zvýšené množství bílkovin je vhodné také při redukční dietě.Sojové produkty mají navíc ve srovnání s živočišnými bílkovinami (maso, sýry, mléko) jednu velkou výhodu - obsahují jen malé procento tuku a navíc vůbec žádný choleterol.Přes všechny své výhody je soja jednou z  potravin s největším množstvím otazníků – u citlivých jedinců vyvolává soja alergii a tito lidé se tedy musí vyhýbat konzumaci potravin i se stopovým množstvím soji. Problematická je také genetická modifikace soji prosazovaní zejména v Americe, nebylo totiž testováno jaký vliv na zdraví mají geneticky modifikované potraviny (GMO) při dlouhodobé konzumaci. Se zařazením soji do jídelníčku by také měly počkat maminky malých dětí a to do cca 3 – 4 let a poté vybírat zejména výrobky fermentované a v menších množstvích (fermentované výrobky mají velký obsah soli).Sojové produkty mohou být významným zdrojem bílkovin a živin a velmi chutným rozšířením jídelníčku pro každého.

folder_openPřiřazené štítky

Výsledky vyhledávání v sekci Lifestyle na dotaz faktory

Hlídejte si obvod pasu

access_time12.únor 2020personRadka Eliášková

Důležitější než BMIZáleží nejen na množství tuku, ale také na místě, kde je uložen. Lékaře zajímá především bříšní obezita. Tou výrazně trpí lidé s postavou typu jablko. Nejnebezpečnější pro zdraví je takzvaný viscerální tuk, tedy bříšní tuk uložený mezi orgány. Oproti podkožnímu tuku vytváří mnohem víc látek, které poškozují zdraví. Odborníci objevili jasný vztah mezi množstvím škodlivého viscerálního tuku a kardiovaskulárními onemocněními, cukrovkou druhého typu, zvýšenými hladinami cholesterolu, zánětlivými procesy v cévách a vysokým tlakem.U každého člověka je uložení tuku v břiše trochu jiné, někdo má více podkožního tuku i zde, u jiného převažuje nebezpečný tuk viscerální. Obvod pasu ale orientačně vypovídá o kardiovaskulárních rizicích a inzulínové rezistenci. „Obvod pasu je jedním z nejdůležitějších ukazatelů našeho zdraví. Břišní obezita je také častou příčinou metabolického syndromu,“ říká doktor Ján Fedačko, odborník na preventivní kardiologii. Spíše než počítání BMI by vám měl pomoci obyčejný krejčovský metr. Lepší, než se vážit, je totiž hlídat centimetry okolo pasu. Měřte se na konci výdechu. Metr musí na břiše ležet volně a kůže nesmí být stlačená. Za kritickou hranici, kdy začíná být břišní obezita problémem nikoliv estetickým, ale především zdravotním, je považováno u mužů 94 centimetrů a 80 centimetrů u žen. Pokud jste se za touto hranicí ocitli, hrozí vám třiapůlkrát vyšší riziko, že umřete na srdeční infarkt.Smrtonosný syndromVětší obvod pasu je také rizikovým faktorem takzvaného metabolického syndromu, který představuje přímé ohrožení života. Jako metabolický syndrom je označováno několik poruch (mezi které patří obezita, snížené koncentrace HDL cholesterolu, hypertenze a hyperglykémie nalačno), které se často vyskytují u jednoho člověka a k jejichž rozvoji přispívají stejné faktory. Metabolický syndrom je podmíněn geneticky, ale jeho projevy jsou ovlivnitelné životním stylem.Ačkoliv je tělesná hmotnost často nejhůře ovlivnitelným faktorem vzniku metabolického syndromu, její snížení rozhodně stojí za to. Když se vám podaří zhubnout pouhých pět až deset procent celkové tělesné hmotnosti, viscerálního tuku ubude o celou třetinu. A právě tato „zmizelá“ třetina dokáže zajistit úpravu všech laboratorních hodnot, které jsou v případě metabolického syndromu sledovány.

folder_openPřiřazené štítky

Výsledky vyhledávání v sekci Zdraví na dotaz faktory

Prevence

access_time21.květen 2020personRedakce

V našem případě rozumíme prevencí především aktivní pohybový režim, kompenzační prostředky a pomůcky nebo regenerační a relaxační procedury, které vyrovnávají jednostranné dlouhodobé zatížení organismu při pracovních i mimopracovních činnostech.Prevence výrazně snižuje rizikové faktory bolestí zad, páteře i celého pohybového aparátu.A. Civilizační rizikové faktory: faktory související se změnami životního stylu (hypokineze, snížená variabilita pohybů, jednostranná pohybová zátěž, psychosociální faktory).B. Individuální rizikové faktory: konstituce, věk, pohlaví, tělesná hmotnost, sport, mimopracovní činnost, jiná onemocnění.C. Rizikové faktory pracovních podmínek: těžká fyzická práce, polohová a pohybová zátěž (dlouhodobý stoj, sed, vnucené pracovní polohy), fyzikální faktory (celo tělové vibrace, mikroklimatické podmínky), chemické škodliviny, psychosociální faktory (nespokojenost s prací, monotónní práce, stres).Naše ZÁDA si můžeme představit také jako určitý orgán, jehož funkce je především ve vzpřímeném držení a pohybu těla. To že „Funkce vytváří orgán”, věděli již lékaři ve starověku., musíme však rozlišovat špatnou a správnou funkci. Špatná funkce bohužel naše záda poškozuje a současný životní styl, kde převažuje sedavé zaměstnání, nedostatek přirozeného pohybu a nadměrné psychické vypětí jsou přesně ty faktory, kteří tuto špatnou funkci podporují. Dá se tedy říci, že se špatné funkci ve větší, či menší míře nevyhneme. Z toho plyne, že i zcela zdravý člověk, který bude svoje tělo (záda) zatěžovat špatnou funkcí, může v určitém časovém horizontu očekávat zdravotní obtíže.Špatnou funkci můžeme samozřejmě zlepšit nebo ji kompenzovat nějakou prospěšnou činností. Takovouto činnost nazýváme prevencí.Prevence je vždy efektivnější, ekonomicky přijatelnější a příjemnější než léčba! Ačkoliv se jedná především o cvičební a relaxační techniky, v případě náznaku zdravotních obtíží je třeba užívání těchto cvičení a procedur vždy konzultovat s lékařem nebo fyzioterapeutem.Pro snazší pochopení prevenci dělíme na aktivní a pasivní (aktivity/pasivity).Aktivity a pasivity zahrnují různé sportovní činnosti, tělesná cvičení, relaxační a regenerační procedury, které jsou vhodnou kompenzací jednostranné pracovní činnosti a účinnou prevencí vzniku zdravotních obtíž. Ne všechny jsou však vhodné pro každého, záleží na věku, celkové tělesné kondici, zdravotním stavu a typu pracovní činnosti. Jiná pasivní nebo aktivní činnost bude vhodná pro 50 letého úředníka nebo pro 25 letého pacovníka ve výrobním závodu.Možností kompenzace je celá řada, s ohledem na pracovní zátěž, věk, zdravotní stav, pohlaví, časové možnosti atd.

folder_openPřiřazené štítky