Lifestyle keyboard_arrow_right Lifestyle keyboard_arrow_rightHořte, ale nevyhořte!

Obrázek příspěvku: Hořte, ale nevyhořte!

Hořte, ale nevyhořte!

personaccess_time29.březen 2020chat_bubble_outline0 komentářůremove_red_eye101 shlédnutí

Sedm kroků, čeho se vyvarovat.


Zatímco na počátku 90. let byl noční můrou mnohých manažerů workholismus, dnes psychologové varují před fenoménem, který se plíživě dostává do našich kanceláří a zničil již nejednu slibnou kariéru. Syndrom vyhoření, představující stav celkového vyčerpání, ztráty motivace a rezignace na profesní cíle, velmi významně ovlivňuje jak pracovní, tak i soukromý život jedince. Podívejme se, co vše udělat proto, aby se naší firmě tento negativní jev zdaleka vyhnul.

Ačkoliv syndrom vyhoření je velmi úzce spojen zejména s osobnostními předpoklady a vlohami každého jedince, obecně lze vysledovat, že se nejčastěji projevuje u lidí, kteří na sebe kladou příliš vysoké nároky, jsou soupeřiví, cílevědomí a jakýkoliv neúspěch berou jako svou osobní porážku.

Bohužel v našich podmínkách jsou právě tyto vlastnosti žádoucí u každého úspěšného manažera. Nezbývá tedy, než se zaměřit na situace, které vznik syndromu podporují a které zároveň můžeme alespoň do určité míry ovlivnit.

1. Dlouhodobé pracovní přetížení

Nemáte dostatek personálu, termíny na vás padají a přesčasová práce je u vás naprostou samozřejmostí? Pak je na čase zahájit skutečnou reorganizaci firmy. Přijměte další pracovní síly a rozčleňte práci rovnoměrně tak, aby situace, kdy si zaměstnanci nosí po večerech práci domů, byly naprostou výjimkou. Lidé nejsou stroje, a tak ke správnému fungování je dostatečný odpočinek nezbytnou podmínkou.

2. Nevhodné načasování pracovních úkolů

Biologickým hodinám by mělo odpovídat i rozvrstvení práce během dne. Náročné úkoly vyžadující přesnost a koncentraci soustřeďte na dopoledne, zatímco druhou polovinu dne vyhraďte na méně náročné činnosti, jako jsou firemní meetingy, vyřizování rutinních úkolů a administrativa.

3. Důraz na výkon a soupeřivost

Vždy dbejte na to, aby vaše požadavky na zaměstnance nepřekračovaly míru jejich schopností a kompetencí. Pocit frustrace, kdy na něco nestačíme, vede pouze k dalšímu selhání. Proto v případě jakéhokoliv neúspěchu se spíše než na kritiku zaměřte na nalezení skutečné příčiny nezdaru a zaměstnanci se snažte podat pomocnou ruku. Pokud se jej nakonec rozhodnete přeložit na jiný typ pracovní činnosti, dbejte na to, aby toto přeřazení nechápal jako své selhání, nýbrž jako novou výzvu. Ideální není ani přílišná soupeřivost mezi kolegy, ať už se jedná o obchodní zástupce či produktové manažery. Motivovat zaměstnance k vyšším výkonům byste měli zcela jiným způsobem než okatým srovnáním jejich výsledků se spolupracovníky.

4. Přílišný důraz na dodržování zavedených pracovních postupů a extrémní míra kontroly

Je-li to jen trochu možné a nedojde-li tím k ohrožení bezpečnosti či jiným provozním problémům, netrvejte za každou cenu na zavedených postupech. Zaměstnanci vždy ocení, pokud mohou vnést do práce svůj vlastní vklad a inovativní přístup. Umožněte jim proto dostatečně rozvinout jejich schopnosti a dovednosti. Avšak pozor! Podobně jako je na škodu extrémní míra kontroly, také příliš svobody může mít dalekosáhlé špatné následky.

5. Práce bez jasného cíle a smyslu

Umělé vyplnění času zbytečným papírováním a vypracovávání reportů, které stejně pouze založíte do šanonu, vám sice zajistí, že zaměstnanci ve volném čase nebudou surfovat na internetu, avšak v jejich očích vám příliš kreditu nedodají. Osvoboďte práci od zbytečné byrokracie a při zadávání úkolů se vždy snažte vysvětlit jejich přínos a cíle, i svou vlastní představu.

6. Nedostatečný respekt k zaměstnancům Ano, i ten nejvyšší šéf musí svým zaměstnancům prokazovat dostatečný respekt a úctu. Zaměstnanci by pravidelně měli dostávat zpětnou vazbu, jejíž nedílnou součástí musí být i pochvala a uznání jejich práce. Šéf tedy samozřejmě musí vědět, co jeho zaměstnanci dělají.

7. Negativní vztahy na pracovišti

Hádky, vzájemné přehlížení se, ale i špatná komunikace na pracovišti se nezřídka stává zdrojem syndromu vyhoření. Pořádejte pravidelná teambuildingová setkání a případná nedorozumění se snažte vyřešit dříve, než bude pozdě. Z jednoho malého sporu o kompetenci mezi zaměstnanci se může stát situace „kdo s koho“.

 

Co je syndrom vyhoření?

Pojem „burn-out“ byl poprvé použit v polovině 70. let minulého století americkým psychiatrem Herbertem Freudenbergerem. Ten jím popsal proces, během kterého ztrácejí lidé své původní nadšení a namísto toho se u nich postupně začínají projevovat příznaky vyčerpání. První oblastí, která na tuto problematiku upozornila, bylo zdravotnictví. Nedlouho na to byl syndrom popsán i u dalších pomáhajících profesí a zaměstnaneckých kategorií, při kterých jsou jedinci v dlouhodobém bezprostředním styku s lidmi. S postupem času se však ukázalo, že syndrom vyhoření se vyskytuje i v ostatních povoláních a dokonce se objevuje i v kategoriích nezaměstnaneckých. Dnes se s ním můžeme setkat napříč všemi profesemi, přičemž nezáleží na věku ani na společenském či finančním postavení.

Jak poznat, že jsme na pokraji vyhoření

Jednotlivé symptomy syndromu vyhoření se neprojevují najednou, ale přicházejí k nám postupně. Pokud je včas neodhalíme či na ně nejsme upozorněni okolím, může dojít k výraznému zhoršení stavu. Přitom vše začíná tak nevinně… Počáteční přesvědčení, že svou práci nestíháme, střídá pocit profesního neúspěchu. To vše vede k zhoršení pracovního výkonu, což je provázeno jak ztrátou sebevědomí, tak i hlubokými pocity zklamání a marnosti. V pokročilejší fázi již ztrácíme zájem nejen o práci, ale i o veškeré dění kolem. Začíná nám vadit přítomnost druhých lidí, dostavuje se tělesná únava a naprosté psychické i fyzické vyčerpání. Izolace, beznaděj, úzkost a strach může vést až k existenciální frustraci, jež nezřídka vyúsťuje v depresi. Zatímco u počátečních příznaků mnohdy postačí odstranit příčiny začínající frustrace, přistoupit ke zlepšení organizace pracovní činnosti a vytvořit vhodnější pracovní podmínky, v pokročilé fázi nezbývá, než vyhledat pomoc odborníka.

Tři otázky pro odborníka:

1. Nakolik jsou syndromem vyhoření ohroženi čeští zaměstnanci, nejedná se spíše o fenomén rozšířený zejména v západních zemích?

Podle současných poznatků z výsledků výzkumných šetření, realizovaných u řady profesních skupin české populace, je možno konstatovat, že tento syndrom není specifickým fenoménem západních zemí, ale vyskytuje se (samozřejmě různou měrou v závislosti na řadě dalších okolností) též u populace ČR. V našich podmínkách však došlo k určitému, přibližně patnáctiletému zpoždění ve výzkumu tohoto fenoménu, jakož i v rozvoji a aplikaci vhodných diagnostických nástrojů a terapeutických a preventivních strategií oproti USA a  západní Evropě.

2. Zlepšuje se u nás informovanost a věnuje se dostatečná prevence syndromu vyhoření?

Informovanost české odborné i široké veřejnosti o syndromu vyhoření každým rokem skutečně nepochybně stoupá. Kromě odborných i populárně-naučných publikací, kterých neustále přibývá, se objevují již několik let i studentské bakalářské a diplomové práce, věnované tomuto problému, jež často upozorní na velmi zajímavá konkrétní zjištění o výskytu tohoto fenoménu v české společnosti. V rámci grantů MŠMT ČR byl natočen o syndromu vyhoření též populárně naučný videofilm, který byl distribuován zdarma v síti poraden podpory zdraví zdravotních ústavů.

3. Které skupiny jsou tímto syndromem nejohroženější?

Nejvíce ohroženými profesními skupinami jsou u nás, podobně jako v západních zemích, zejména ty profese, v jejichž pracovní náplni je obsažena profesionální práce s lidmi, resp. služba lidem poskytovaná, tedy (bez rozdílu pohlaví) učitelé, sociální pracovníci, lékaři a další zdravotničtí pracovníci, duchovní, úředníci všeho druhu, ale také představitelé dalších zaměstnaneckých skupin (policisté a vojáci) a dokonce i pracovníci „svobodných povolání“ (profesionální umělci, sportovci a tvůrci všeho druhu) a pracovníci „na volné noze“ (pojišťovací agenti, realitní makléři atd.). Jednotícím prvkem možného vzniku a rozvoje syndromu vyhoření je u nich veřejná kontrola efektivity jejich činnosti a s ní související suspektní obava, že při této kontrole neuspějí.  

folder_openPřiřazené štítky

0 komentářů

commentŽádné komentáře

Pokud chcete, můžete přidat první komentář k tomuto článku níže.

Vložit komentář

info_outline

Nepublikujte SPAM!

Jakékoliv SPAM komentáře, které nejsou relevantní k obsahu tohoto článku budou odstraněny.

Podobné články

Střídavý půst: A vaše kila poletí dolů!

personRadka Eliáškováremove_red_eye168bookmarkZdraví

V posledních čtyřech letech se ze mě stal poměrně velký sportovec. Makám 4 - 5 dní v týdnu, hodinu až hodinu a půl denně. Bohužel jsem se nenarodila jako kandidátka útle postavičky, ale jako budoucí majitelka ženských křivek a vysoké postavy. Řada žen by to pokládala za ..

O bylinkovém čaji

personSimona Chvátilováremove_red_eye90bookmarkZdraví

K bylinkám mám velmi blízko. Co si pamatuju, chodili jsme je sbírat na louky. A té vůně! Někomu to možná páchne, lituju alergiky a lidi se sennou rýmou, ale mně osobně bylinky krásně voní. Třeba ten jemný mentol u máty, citrónový med u meduňky nebo ostřejší vůně u ..

Makrobiotika

personRadka Eliáškováremove_red_eye92bookmarkLifestyle

Je to životní styl, který člověku říká o tom, že by se měl víc spojit s přírodou a všímat si její energie, která je všude kolem nás. V překladu to znamená velký život. Makrobiotiku nám sem donesli z východu, ale to neznamená , že je nám cizí nebo že tu kdysi nebyla. ..

Skype v péči bezpečnostních složek

personRadka Eliáškováremove_red_eye101bookmarkMix

Telefonní hovory přes Skype jsou velice rozšířeně a někdy se zdá, že se tomu státní orgány zaradovaly. Mají teď jednu jednoduchou možnost, jak získávat cenné informace z tohoto celosvětového média. Existuje několik možností, jak uživatele odposlouchávat.Skype patří ..

Rajčatové pyré

personSimona Chvátilováremove_red_eye85bookmarkRecepty

Postup:Rozkrojíme hlavu česneku v polovině, pokapeme trochou olivového oleje a zabalíme do alobalu, pečeme v troubě 20 minut na 200°C.Nakrájíme si pláty dýně ať už podélně či příčně na mandolíně či v robotovi, dělali jsme je co nejtenčí cca 0,4 cm avšak snese to i ..

Pár nebezpečných mýtů o EET

personRadka Eliáškováremove_red_eye68languagezenapodnikatelka.cz

"Jak na EET vyzrát a nic neplatit". Některé z nich jsou však poněkud, nebo i hodně zavádějící a méně znalého podnikatele mohou přivést do situace, kdy k danému termínu nebude mít funkční zařízení a bude muset buď dočasně zavřít provozovnu, nebo riskovat pokutu. Shánění ..

Jsem nejlepším pracovníkem ve firmě

personRadka Eliáškováremove_red_eye129languagedrsnarealita.cz

Jsem nejlepším pracovníkem ve firmě. Proč si toho nikdo nevšimnul? Máte pocit, že jste to právě vy, kdo vždy přijde se skvělým nápadem, že jste to právě vy, kdo bez odříkání každému kolegovi rád vypomůže, že jste to právě vy, kdo má v práci nejvíce hodin ..

25 způsobů, jak zjednodušit svůj život s dětmi

personRadka Eliáškováremove_red_eye71languagejaktoudelam.cz

„Děti vždy představují větší problém, než si myslíte a také více radosti.“ (Charles Osgood)Kdokoliv, kdo má děti, ví, že život s dětmi je do jisté míry komplikovaný. Počínaje větším množstvím prádla na praní, přes koupání, vaření, nakupování, vyzvedávání ..

20 nejlepších triků, jak se k něčemu donutit

personRadka Eliáškováremove_red_eye66languagejaktoudelam.cz

Pokud použijete ne jeden, ale kombinaci několika triků, téměř jistě dosáhnete svého cíle.Dosahovat cíle není otázkou disciplíny. Má to co dělat s motivací sebe sama, a se schopností soustředit se na cíl. Následující triky vás naučí sebemotivaci a pozornosti, které ..

Chudě ale plnohodnotně: Tuky

personRadka Eliáškováremove_red_eye46languagejaktoudelam.cz

I ve finančně nepříjemné situaci je potřeba dbát nejen na objem jídla a zasycení, ale především na to, co jídlo dodá našemu tělu. Překvapivě i v Čechách je poměrně dost lidé trpících selektivní podvýživou. Nejčastěji se sice jedná o seniory, ale ani v mladších ..