Výživa keyboard_arrow_right Výživa keyboard_arrow_rightOlivy a olivový olej

Obrázek příspěvku: Olivy a olivový olej

Olivy a olivový olej

personaccess_time04.únor 2020chat_bubble_outline0 komentářůremove_red_eye38 shlédnutí

Olivy se sklízí na podzim, kdy jsou nejbohatější na antioxidanty a také na obsah olejů.

Nejprve se sklízí olivy zelené – tedy ty méně zralé, tvrdé, s nahořklou chutí. Po dalším dozrávání na stromě mění olivy svou barvu na červenou, tmavě fialovou a pak černou – černé olivy tedy nejsou jiným druhem oliv, jsou pouze později sklizené. Černé olivy jsou měkké a chutnají jemněji.

Další charakteristickou chuť získávají olivy zejména nakládáním, ať už ve slaném nálevu či v oleji, spolu s bylinkami a kořením.

Olivový olej

Olivový olej se vyrábí lisováním oliv, nejlépe do dvou dnů po sklizni. Nejkvalitnější – panenský – olej se získá mechanickým stlačením celých oliv za studena. Tímto postupem se v oleji zachová největší množství obsažených prospěšných látek. Vzniklá drť se dále zahřívá a znovu lisuje, čímž se získá již méně kvalitní stolní olej.

Panenský olivový olej se nejvíce hodí do studené kuchyně – salátů, dresinků a zálivek či k marinování. Můžete jím nahradit i máslo – stačí jen trochu pokapat krajíc celozrnného pečiva. Ostatně pita chléb a olivový olej jsou tradiční snídaní po staletí v mnoha středomořských zemích.

Rafinovaný stolní olivový olej je více odolný vůči teplotě a je tedy možné jej využít i pro pečení či restování.



Olivy a zdraví

Olivy jsou velmi bohaté na velké množství živin – obsahují vitamín A, E a K, dále minerály vápník, draslík, hořčík a železo a vysoký je i obsah antioxidantů. Velmi důležitý je vysoký obsah nenasycených tuků – z celého obsahu tuků je to až 70%. Díky svému výjimečnému složení mají olivy a olivový olej velmi pozitivní vliv na zdraví – nenasycené tuky se podílí na snižování hladiny krevního cholesterolu a tím významně přispívají k prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Díky své nahořklé chuti podporuje olivový olej tvorbu žaludečních šťáv a mírným projímavým účinkem pomáhá také vylučování. Pravidelná konzumace olivového oleje podporuje celkovou detoxikaci organismu, pomáhá jako lék při žlučníkových potížích, a mírnění žlučníkových záchvatů.

folder_openPřiřazené štítky

0 komentářů

commentŽádné komentáře

Pokud chcete, můžete přidat první komentář k tomuto článku níže.

Vložit komentář

info_outline

Nepublikujte SPAM!

Jakékoliv SPAM komentáře, které nejsou relevantní k obsahu tohoto článku budou odstraněny.

Podobné články

Jeden výrobek – vícero využití

personRadka Eliáškováremove_red_eye67bookmarkMix

Bambucké másloMůžete jej používat obdobně jako vazelínu (na rty, ruce, nohy…). V kelímku je máslo tvrdé a je nutné ho rozehřát. Buď tak, že budete chvilku po něm jezdit prsty a ono začne tát a nebo kousek vydloubněte špachtličkou a naneste na pokožku. Díky teplotě těla se ..

Naolejuje-li Julie…

personRadka Eliáškováremove_red_eye51bookmarkZdraví

Přírodní oleje patří opravdu k těm nejstarším kosmetickým přípravkům a jejich účinky jsou tak prověřené staletími. Na konci devatenáctého století je trochu vytlačily krémy, protože byly často levnější, ale v posledních desetiletích se přírodní oleje opět vrací… ..

Česneková polévka po provensálsku

personSimona Chvátilováremove_red_eye30bookmarkRecepty

Postup Paličky česneku rozkrojte na dvě poloviny, stejným způsobem jako o vánocích krájíte jablíčko, když chcete vidět hvězdičku. Pozor česnek neloupejte, ale rovnou krájejte!Připravte si zapékací misku do které nalijete olivový olej a umístěte na ni rozkrojené paličky ..

Konopí seté

personRadka Eliáškováremove_red_eye49bookmarkMix

plod a nať, kterou trháme zpravidla jen z vršků rostliny. Obsahové látky:konopí je farmakologicky velmi dobře prozkoumáno, ale drtivá většina údajů v odborných pracích se vztahuje ke konopí indickému, které poskytuje hašiš a marihuanu. Nositelem omamného účinku je ..

Vitamín D

personRadka Eliáškováremove_red_eye49bookmarkZdraví

Vitamín D je nezbytný pro vstřebávání vápníku z potravy a pro jeho následné vázání v kostech. Vápník tvoří 99 % naší kostry a vitamín D je jeho velkým pomocníkem. Pokud dojde k dlouhodobému nedostatku vitamínu D, sníží se hladina vápníku a fosfátů v organismu. ..