Výživa keyboard_arrow_right Výživa keyboard_arrow_rightSojové dobroty

Obrázek příspěvku: Sojové dobroty

Sojové dobroty

personaccess_time04.únor 2020chat_bubble_outline0 komentářůremove_red_eye79 shlédnutí

 
Soja je často označována za potravinu budoucnosti. Sojové boby obsahují velké procento bílkovin, díky němuž mají vysokou sytivost a velkou nutriční hodnotu. Jsou také bohaté na vlákninu, železo, vápník a vitamín A.

Výživově velmi hodnotné jsou fermentované sojové produkty. Fermentací se ze soji odstraní tzv. antinutriční faktory – tedy látky, které pomáhají rostlině proti škůdcům, ovšem v lidském organismu jsou spíše na překážku. Fementované sojové produkty obsahují navíc řadu enzymů, které napomáhájí trávení a udržování udržování zažívacího traktu v dobré kondici. Díky fermentaci jsou také lépe vstřebatelné ostatní obsažené živiny.

Sojová omáčka

Dobře známá tmavá aromatická tekutina. Při nákupu dejte pozor na kvalitu, levné omáčky jsou připraveny smícháním ochucovadel, barviv a konzervantů a se sojou nemají mnoho společného. Vybírejte proto v dobře zásobených obchodech a pečlivě si přečtěte složení. Známé typy pravé sojové omáčky jsou např. tamari nebo shoyu.

Tempeh

fermentované sojové boby slisované do kostičky světlé barvy podobné sýru eidam, po rozrojení jsou vidět jednotlivé boby. Tempeh má lehce oříškovou chuť a hodí se výborně např. do minutek jako náhrada masa. Není jej třeba vařit, stačí prohřát.

Natto

jednotlivé sojové boby, které prošly procesem fermentace, k dostání je v malých krabičkách v obchodech se zdravou výživou. Natto díky extrémně vysokému obsahu enzymů velmi pozitivní účinky na zdraví. V Japonsku má výbornou pověst jako pomocník při léčbě srdečních a cévních onemocnění a při osteoporóze. Pokud Vás nezaujme jeho chuť, je možné koupit kapsle s výtažky z natto.

Dalšími produkty ze sóji jsou potraviny nefermentované - tofu, sojové maso, ze soji se extrahuje kvalitní bílkovina, která je často základem doplňků výživy určených pro sportovce.

Tofu

výrobek podobný sýru či tvarohu, dostupný v mnoha příchutích a použitelný do široké škály jídel. Protože nepotřebuje žádnou další tepelnou úpravu je ideální pro rychlou teplou i studenou kuchyni.

Sojové maso je v dostání v několika variantách – jako kostky, plátky, nudličky či jako sojový granulát. Výhodou sojového granulátu je, že se před vařením nemusí namáčet, stačí krátce povařit. Můžete z něj např. připravit rychlou a výživnou zavářku do polévek.

Sojové mléko, jogurty a dezerty

jsou alternativou mléčných výrobků, např. pro ty, kdo trpí nesnášenlivostí laktózy. Mohou ale být chutným a výživným zpestřením jídelníčku pro každého.

Sojová bílkovina

bílkovina extrahovaná ze sojových bobů je často základem bílkovinnových přípravků, např. proteinových nápojů či proteinových tyčinek.

Díky velkému obsahu bílkovin jsou soja a výrobky z ní vhodné pro sportovce a aktivní jedince, kteří mají hodně pohybu, velké množství svalů a tudíž větší potřebu bílkovin. Celkově zvýšené množství bílkovin je vhodné také při redukční dietě.

Sojové produkty mají navíc ve srovnání s živočišnými bílkovinami (maso, sýry, mléko) jednu velkou výhodu - obsahují jen malé procento tuku a navíc vůbec žádný choleterol.

Přes všechny své výhody je soja jednou z  potravin s největším množstvím otazníků – u citlivých jedinců vyvolává soja alergii a tito lidé se tedy musí vyhýbat konzumaci potravin i se stopovým množstvím soji. Problematická je také genetická modifikace soji prosazovaní zejména v Americe, nebylo totiž testováno jaký vliv na zdraví mají geneticky modifikované potraviny (GMO) při dlouhodobé konzumaci. Se zařazením soji do jídelníčku by také měly počkat maminky malých dětí a to do cca 3 – 4 let a poté vybírat zejména výrobky fermentované a v menších množstvích (fermentované výrobky mají velký obsah soli).

Sojové produkty mohou být významným zdrojem bílkovin a živin a velmi chutným rozšířením jídelníčku pro každého.

folder_openPřiřazené štítky

0 komentářů

commentŽádné komentáře

Pokud chcete, můžete přidat první komentář k tomuto článku níže.

Vložit komentář

info_outline

Nepublikujte SPAM!

Jakékoliv SPAM komentáře, které nejsou relevantní k obsahu tohoto článku budou odstraněny.

Podobné články

Střídavý půst: A vaše kila poletí dolů!

personRadka Eliáškováremove_red_eye168bookmarkZdraví

V posledních čtyřech letech se ze mě stal poměrně velký sportovec. Makám 4 - 5 dní v týdnu, hodinu až hodinu a půl denně. Bohužel jsem se nenarodila jako kandidátka útle postavičky, ale jako budoucí majitelka ženských křivek a vysoké postavy. Řada žen by to pokládala za ..

8 pádných důvodů, proč pít citronovou šťávu

personRadka Eliáškováremove_red_eye138bookmarkLifestyle

O tomto skvělém způsobu, jak se udržet fit, lidé hovoří už pěknou řádku let. Ne každý o zázracích vody s citronem přesto ví. Proto je tu Laskomat, aby vás uvedl do všech tajů. Zkusila jsem to za vás, abych věděla, o čem mluvím a zažila na vlastní kůži, co to s tělem ..

Když kocour není doma.

personRadka Eliáškováremove_red_eye36languagezoufalemaminky.cz

Určitě to zná každá z nás. Manžel jede na služební cestu na několik dní. Nějak to s dětmi zvládneme. Na každý den si předem připravím nějaký program, aby nám to rychleji uteklo. Manžel odjíždí v pondělí a tak nebudu mít hlídání na úterý, kdy chodím cvičit. No ..

Jak nakupovat potraviny? Čtěte si etikety

personRedakceremove_red_eye31languageekologickecesko.cz

Při dietách či jiných úpravách stravy je důležité vybírat správné potraviny. Supermarkety nám nabízejí spoustu všemožných druhů potravin, etiket, značek, které nám mohou pěkně zamotat hlavu. Ale jak vybírat ty správné? Při nákupu ovoce a zeleniny hledejte ty, které ..

Čím nahradit maso

personRadka Eliáškováremove_red_eye50languagejaktoudelam.cz

Stačí zběžná kontrola účtenky, abyste zjistili, že za maso utratíte hodně. Vzhledem k jeho množství dokonce více než hodně. Asi jen naprostá menšina z nás má vegetariánské buńky. Kromě toho čerstvá zelenina se cenou masu dost blíží, pokud zohledníte, že ji sníte víc ..